ELBILER OG FREMTIDENS RESSOURCER

Omhandlende batterier med Kobolt og Lithium og verdens restbeholdning.

Det kan godt være at olie er et fossilt brændstof som vi løber tør for om nogle år. 
Men det er både Kobolt og Lithium også, og der er ikke meget tilbage. 
Aluminium, Kobolt og Lithium er nogle af bestanddelene der er i et batteri
til en elbil.

Ser vi på CO2 udslippet er selve Elbilen en del grønnere end benzin og diesel, ca.50% forudsat at, bilen er produceret bæredygtigt

Alligevel går snakken på nedsættelse af afgifter for storbæltsbroen for elbiler og nedsættelses af registreringsafgiften. 

Diverse politiske udspil og debatter går på at vi alle skal køre El bil og skrotte benzin- og dieselbilerne.  Og ja en ældre benzinsluger bruger en del mere brændstof og forurenere en del mere, end en ny el bil.

Dog er prisen er jo også en del total regnskabet og vi kan ikke forvente alle har penge til nye bæredygtige biler, som det ser ud nu. 

Elbilen kan derfor være mere bæredygtig at køre i, men kun for en stakket frist.

Teknologien for batteripakken der ligger i elbilerne, bruger stadig Kobolt og Lithium, og det løber vi snart tør for.
Faktisk kan vi ikke dække verden med elbiler, det er der simpelthen ikke nok af
grundstoffer til.

Hvis blot 25% af alle danske biler er Elbiler, vil vores elnet være glødende hver eftermiddag, når folk kommer hjem fra arbejde og skal have bilen ladet op. 
Nogle biler skal stå mange timer andre færre, så det bliver en kompleks opgave at lave en strategi for opladning på landsplan

Var vores folkevalgte lidt mere med, på udviklingen, kunne der augmenteres for Gas / hybrid løsninger, som kan påbygges på nuværende benzin –og dieselbiler.

Eller Brint – hybrid som der allerede er kommet flere nye modeller med.

Gas – løsninger, som hybrid løsning kunne være det nemmeste at gøre til virkelighed.

Brint løsninger, som hybrid er på vej og kunne også være en mere bæredygtig løsning.

Desværre ses og høres der mest om elbiler, som vores CO2 redning, dog uden nogen nævnelse af andre bæredygtige løsninger.

Alt i alt er batteribiler en mellemfase som vi hurtigt skal forbi. Og IKKE noget vi Danskere skal satse helt vildt på.   Altså med mindre der kommer nye teknologier på batterifronten.

Leave a Reply